Return to site


Uitarea: piesă importantă în puzzle-ul vietii

post din seria "Like a Bosch"

· bosch

Continuăm seria Like a Bosch, de data aceasta cu un material despre uitare. Despre ce este uitarea, ce beneficii are (da, da - uneori e bine să uităm), ce uităm, de ce uităm, care sunt formele uitării și cum putem să o prevenim, ne povestește Melora Tenente, student în cadrul masterului PMOT, anul II.

  • Uitarea este, în anumite limite, un fenomen natural, normal şi mai ales necesar.
  • În raport cu memoria, care tinde spre fixarea şipăstrarea informaţiilor, uitarea este un fenomen opus.
  • În schimb, în raport cu necesităţile practice, cu solicitările cotidiene, ea este un fenomen pozitiv, deoarece uitarea treptată, graduală a anumitor informaţii contribuie la echilibrarea modului nostru de gândire și funcționare.
  • Utilizarea memoriei ar fi extrem de dificilă și chiar imposibilă dacă nu ar exista uitarea.
  • Uitarea este relativ prietenă cumemoria, deoarece fiecare aduce beneficii celeilalte, dar și câte o bătaie de cap.

Beneficii
1. Pentru ca memoria să nu fie supraîncărcată și să nu existe riscul ca un individ să nu mai poată acumula noi informații din cauza datelor nefolositoare din minte, fenomenul de uitare își face apariția.
Multe din datele experienței noastre anterioare încep sădevină cât mai micuțe și încep să se degradeze, într-un final dispărând. Aici intervine uitarea și începe să își facă munca propriu-zisă, fiind ca un aspirator care scapă de toate datele nefolositoare, neactualizate și nu numai.
Sau mai bine zis…
➢ Stochezi informatiile, după care urmează ștergerea parțială și selectivă a acestora, însă intervine doar la memoria de lungă durată.
➢ În cazul memoriei imediate și a celei de scurtă durată, procesul de ștergere totală se produce automat, prin însuși modul lor de funcționare.
Informațiile care numai au valoare sunt eliminate din memorie pentru a face loc pentru alte date potențial utile.
Prin urmare, memoria are o capacitate limitată.
2. Numeroase studii care au investigat acest fenomen au arătat că uitarea anumitor amintiri negative se asociază cu sănătatea mintală.
Persoanele care lasă în urmă evenimentele negative, nu se încarcă de regrete și eșecuri din trecut, ci fac loc și aspectelor pozitive; acest lucru este esențial pentru reglarea emoțională.
De cealaltă parte, dificultățile de a uita, se pot asocia cu tulburări de anxietate și depresie.
Astfel, uitarea ar trebui să își facă apariția și să își facă treaba doar în anumite condiții
și în cazurile necesare. Totuși, pot exista momente când nu se întâmplă asta, deoarece uitarea nu mereu respectă aceste condiții și devine o povară memoriei, care trebuie să își reia de la început procesele sale.


Formele uitării
➔ Uitare totală (bazată pe ştergerea, dispariţia integrală a datelor memorate şi păstrate)
➔ Recunoaștere și reproduceri parțiale (reconstituirea anumitor informații bazată pe un sentiment de familiaritate atunci când re-percepi ceva, de obicei eronat)
➔ Lapsusul (uitare pe moment)

Ce uităm?
Uităm date care își pierd actualitatea, adică cele care devin vechi, cele nesemnificative, amănunte, detalii, dar câteodată și informații care ne sunt necesare.

De ce uităm?
Sunt prezente multe motive din cauza cărora uităm:
👉Oboseala
👉Anxietate
👉Sănătatea creierului
👉Organizarea nu chiar așa de reușită a învățării
👉Insuficiența organizării

Cum prevenim uitarea?
Pentru a putea preveni uitarea este bine să cunoaștem cauzele ei:
● Învățare nerațională
● Stări de oboseala
● Surmenaj
● Anxietate
● Sănătatea creierului
Apoi, este necesar să prevenim nu orice fel de uitare, ci doar pe aceea care împiedică adaptarea corespunzătoare la solicitările mediului.

Mai jos se indică câteva modalități de prevenire a uitării:
1. Efectuați cât mai multe repetiții.
2. Perioadele de învățare să alterneze cu cele de odihnă, mai ales cu cele de somn.
3. Evitați pe cât posibil atât sub cât și supra-învățarea (mai ales cea dusă la extrem).
4. Nu învățați într-un ritm prea rapid; mult mai recomandabilă este învățarea realizată într-un ritm mai lent.
5. Legați cele asimilate de necesitățile voastre; acordați-le o anumită semnificație.
6. Evitați desfășurarea în același timpa două sau mai multe activități.
7. Repetarea materialului învățat.

Concluzie
Nu putem controla tot ceea ce uităm sau ne amintim și acest lucru ne poate încurca uneori, dar trebuie să privim uitarea ca un proces folositor și chiar indispensabil păstrării sănătății minții noastre. Și trebuie să recunoaștem că uneori tocmaiuitarea este cea care ne ajută să mergem înainte.

Bibliografie
Bălăceanu, S. (2006). De la neurobiologie la neuropsihologie. Editura Fundației "Andrei Șaguna". Constanța.
Zlate, M. (2009). Fundamentele Psihologiei. Editura Polirom. Iași.